Irodalom és grafológia

2012.08.29 16:59

 

A színes mozaik rovat első vendégeként, Kecskeméten a Megyei Könyvtár hangulatos kávézójában találkozom Vörös Júliával, aki ugyanolyan kedvesen, barátságosan üdvözöl, mint két évvel ezelőtt, amikor a saját kezdeményezésű grafoklubjában megismerhettem. 
 
Magyarországon az elsők között kezdtél foglalkozni mélyebben az irodalomtörténeti grafológiával. Mióta műveled a grafológiát és mi vitt ebbe az irányba? 
 
- 1994-ben kezdtem tanulmányaimat a Grafológia Intézetnél. A megújuló grafológia alig volt túl a kezdeti lépésein, ebből adódóan én magam sem sokat tudtam erről a tudományról, a kíváncsiság és az önmegismerés vágya vitt ebbe az irányba. 
- A másik nagy kérdés, hogy miért az irodalmi-grafológiával foglalkozom mélyebben. Ezt az alkatom már eleve eldöntötte, mindig is olvasó-betűszerető ember voltam. Az írott nyelv mindig is a védelmet jelentette számomra. Ebből adódóan természetes volt, hogy egy író portréját fogom feldolgozni a szakdolgozatomba. Németh Lászlót választottam. Az irodalomtörténeti grafológia útjairól, azóta sem tértem le. 
 
Több kiadványod is megjelent ebben a témában, lesz-e folytatás?   - Igen, azóta is folyamatosan születnek írói portréim, akár egyetlen levél elemzésére is szívesen vállalkozom. Első hosszabb munkám a városunk szülöttének, Katona József kecskeméti éveit feldolgozó saját kiadványom, melyet 1998-ban adtam ki. A következő könyvemben, mely szintén saját kiadásban jelent meg, Arany János és Petőfi Sándor személyiségét elevenítem meg. Itt külön foglalkozom a költői alkattal. A téma rendkívül izgalmas számomra, bármikor munkára sarkall.  
- Jelenleg Kölcsey Ferenc és Mikszáth Kálmán kézírását vizsgálom, az ő portréjuknál a politikusi alkatot is keresem. Remélem könyv születik ebből a munkából is. Sokat foglalkoztam az utóbbi években Madách Imrével is.    
 
A saját életedben milyen szerepe van a grafológiának, az igen alapos emberismereti tudásod hogyan, miként hatott rád? 
 
Egy grafológus mindenképpen más szemüvegen keresztül látja a világot, az embereket. Szóval a személyiség mélyébe könnyen belelát. A grafológiai ismeretek mindenképpen olyan pluszt adnak, amely sok nehézségen átvezethetnek. Itt elsősorban az önismeretre gondolok. Én már régóta azt gondolom, hogy mindenkinek szűksége lenne bizonyos fokú önismeretre. Szükséges ahhoz, hogy a világban jól el tudjuk helyezni magunkat. A belső harmónia megteremtését elsődleges dolognak tartom, de Te is tudod, hogy az embereket alig lehet helyes irányba terelni, ha nem a helyes úton járnak. 
 
Mostanában mivel telnek a mindennapjaid?
- Folyamatosan dolgozom, elsősorban saját gyönyörűségemre és felkérésekre előadásokat tartok. Egyébként a szakmai lapok folyamatosan várják és közlik rövidebb tanulmányaimat. 
 
Kölcsey Ferenc kézírásának az elemzése, hamarosan ebben a rovatban lesz olvasható. 
 
 
 
Szirtes Anna